Jag tror att allt blir bra

onsdag 5 april 2023

KV

Vi går mot ljusare tider, vi måste tro på det.

Värmen är på ingång, fåglarna sjunger, Göteborg-Vinga Rotaryklubb och dess medlemmar har spännande saker på gång, som alltid.

När omvärlden skakar och mycket är osäkert finns Göteborg-Vinga RK som en stadig fyr i samhället, mitt i vårt vackra Göteborg, och utgör samvaro och gemenskap.

Som Rotarian är det fyra etiska frågor som ska alltid ställas, egentligen varje dag och hela tiden, de ska sitta i ryggmärgen hos alla och envar som ett prov på vad som är rätt och fel: Är det sant? Är det rättvist mot alla inblandade? Skapar det samförstånd och bättre kamratskap? Är det till fördel för alla inblandade?

Om svaret på dessa frågor är Ja kan vi vara lugna i våra beslut i att utfallet blir bästa möjliga.

Med över 46.000 klubbar runtom i världen och ca 1,4 miljoner medlemmar är det fantastiskt att tänka sig den mängden individer som vill göra gott för samhället. Jag väljer att tro på att de flesta Rotarianer faktiskt sympatiserar med fyrfråge-provet och då utgör en väsentlig mängd stöttepelare i världen.

Inte alla kan eller vill bli Rotarianer, av olika orsaker. Men vi som kan och vill, har tillgång till ett fantastiskt nätverk och stora möjligheter på en mängd olika sätt.

Vi välkomnar nya medlemmar till vår klubb; människor som vill och kan dela med sig av sina erfarenheter och kompetens, sin energi och positiva syn på att allt som är mindre bra i världen faktiskt kan bli bättre om vi arbetar tillsammans och tänker på varandra. Och under tiden gör vi roliga saker. Ut och njut i våren!