500 år sedan reformationen

fredag 3 mars 2017

Gösta Malmer


2017 är det 500 år sedan reformationen, som började med att Martin Luther spikade upp sina teser på porten till slottskyrkan i Wittenberg. Vår egen medlem, förre domprosten och kyrkohistorikern Roland Persson, gav oss vid frukostmötet en fängslande exposé över bagrunden öch förloppet.

Inledningen på firandet av reformationen blev den nuvarande påvens besök i Lund, den stad som en gång var säte för biskopen i Norden och där Lutherska Världsförbundet bildades 1948. Dagens anda av ekumenik hade ingen motsvarighet under medeltiden eller under Luthers livstid. Reformationen var ingalunda en ensidigt religiös rörelse. Det handlade i hög grad också om makt och politik, vilket väl speglar den katolska kyrkans inflytande i dåtidens Europa.

Under medeltiden hade föreställningen om skärselden vuxit fram, något som utnyttjades av den katolska kyrkan. Syndernas förlåtelse och befrielse från skärselden kunde erbjudas genom avlatsbrev, pilgrimsvandring och/eller heliga reliker. Detta gav inkomster till kyrkans institutioner, enskilda biskopar, furstar och påven själv. "När pengarna i kistan klingar, själen sig ur skärselden svingar". Befrielse kunde fås för egen del men också för redan döda anhöriga. Kyrkokritik saknades förvisso inte vid denna tid, men Martin Luther formulerade den tydligt i sin avhandling vid universitetet, som anslogs på slottskyrkans port i Wittenberg den 31 oktober 1517. Hans budskap var radikalt. Skärselden finns inte. Det var ånger och botgöring, förlåtelse och tro som gällde. Det andliga och det världsliga skulle skiljas åt.

Luther ifrågasatte påvens makt, celibatet och att mässor måste hållas på latin. Han gifte sig sedemera med en "fritagen" nunna och levde i ett långt äktenskap. Som flitig debattör var Luther författare till en tredjedel av alla tyskspråkiga böcker under denna tid. Följdriktigt blev han bannlyst av påven.

Luthers tankar fick bred spridning i Europa och framför allt i Norden. Reformationen i vid mening var en av de viktigaste orsakerna till 30-åriga kriget. Vid denna tid avgjorde regenten statsreligionen. Kungens tro blev också folkets. I Sverige infördes protestantismen av Gustav Vasa vid reformationsriksdagen i Västerås 1527 med stöd av bland andra Olaus Petri och Laurentius André. Detta fick stora politiska och ekonomiska konsekvenser. Kronan konfiskerade kyrkans egendomar och kyrkliga föremål, som smältes till guld- och silverpenningar. Detta ogillades många gånger av folket och ledde till en del uppror. Utan tvekan gick en del ovärderliga kulturföremål tillspillo i denna process.

Med reformationen var Nordeuropa förlorat territorium för den katolska kyrkan.